Ontmoeting - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu Ontmoeting - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu

Ontmoeting

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 September 2015 | Nederland, Utrecht

Ik was te vroeg, maar werd door een bewoner van het guesthouse binnen gelaten. Of ik Henk Bosch kende. Ik ken hem nog niet, maar vandaag krijg ik een training van hem. De trainingen worden altijd hier gegeven en ik word doorverwezen naar een huiskamer met aan de andere kant van de gang een vergaderzaal. Ik pak een kopje koffie en er rest mij niets dan wachten. De opluchting is er als Hester Oosterbroek, mijn reisleidster binnenkomt met twee reisgenoten. Het is nog zoeken naar woorden, maar er valt meteen een last en onrust weg. Rust en ruimte komen er voor in de plaats. Helaas is een reisgenoot wegens een begrafenis verhinderd. We pakken nog een kopje koffie en de koekjes komen op tafel. We zijn nog niet compleet. Ik kijk op de klok zouden we al beginnen? We wachten. Een groter contrast met werk en vergaderingen is er bijna niet, waar we op tijd beginnen, ongeacht wie er is, en de dag vaak grotendeels is vol gepland. Dit is een opmaat naar het begrip"tijd" in Colombia. In een kort 1 op 1 gesprekje vertellen we elkaar wie we zijn, wat we doen, waarom we op reis gaan en wat we mee terug willen nemen. Logische vragen gezien de bijeenkomst en het geeft een eerste indruk. Op een bepaalde manier zijn we betrokken bij ontwikkelingswerk. De meesten hebben al eens zo'n reis gemaakt en ook goed om te weten: er zitten diverse verpleegster(s) in onze groep. Alle leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigd in de groep. Hester is ongeveer van mijn leeftijd. We zitten samen tussen de jongere en iets oudere leeftijdscategorie in. Maar we blijven niet aan de oppervlakte we gaan verder. In gedachten gaan we naar Colombia. Wat voor vragen stellen zij bij een ontmoeting? Vragen die voor ons intiem kunnen zijn: Hoe gaat het met je familie, heb je genoeg geld en hoe is het met je geloof? Zaken die belangrijk zijn in hun cultuur.
Als kleine groep hebben we de kans om met alle 6 facetten van cultuur in aanraking te komen. Niet alleen de omgeving, gedrag en vaardigheden van mensen krijgen we te zien. We komen ook in aanraking met waarden, identiteit en zingeving van Colombianen. De ontmoetingen daar kennen 4 dimensies: het worden ontmoeting met mijzelf in een andere context, met mijn medemens, de omgeving en ... God. Via de ander zien we iets van God. Ook gaan we een kerkdienst bijwonen. Met kleine korte opdrachten gaan we met de 4 dimensies van ontmoetingen aan de slag.

We krijgen een presentatie van Lin Tjeng, een medewerker van Kerk in Actie die contact onderhoudt met de drie projecten van Kerk in Actie & haar partnerorganisatie die we gaan bezoeken:
Opvang en begeleiding van ontheemden in Bogota (Mencoldes)
Geloven in Verzoening (Inge Landman)
Onderwijs voor werkende kinderen in Bogota (stichting kleine arbeider)

Een voorproefje van wat we daar te zien krijgen. Er is een verrassing. We gaan met een binnenlandse vlucht naar de Barrancabermoja ten noorden van Bogota. Van daaruit gaan we naar een plattelandsdorp om echt een goed beeld te krijgen van het werk van Inge Landman. Het laatste filmpje mist zijn uitwerking niet op de groep als we horen over een moeder van 21 jaar met 2 kinderen, die voor zichzelf geen toekomst ziet. Haar eerste vriend is vermoord en de vader van haar tweede kind zorgde niet goed voor hen. Met vuilnis verzamelen verdient ze haar geld. Soms genoeg voor een maaltijd en soms ook niet... Daar wordt je stil van.

Na een korte break gaan we verder. We krijgen lastige situaties voorgelegd waar we mogelijk mee te maken krijgen: Iemand die je om geld vraagt, er worden cadeautjes uitgedeeld en er komt een groep kinderen die ook allemaal wat willen. Wat doe je? We praten er in groepjes over en bespreken het dan plenair. Mag ik stiekem trots zijn dat ik me vrij voelde om mee te praten? Een compliment voor de groep, begeleiding en ook het gevolg van de persoonlijke ontwikkeling die ik de afgelopen jaren heb mogen doormaken.

Ik weet nu niet alleen wie er meegaan op reis, maar heb ook een beter beeld van mijn reis. We zijn te gast bij de partnerorganisaties die een programma voorbereiden, speciaal voor ons. We zijn er om te luisteren naar hun verhalen. Dat zal aanpassing vragen en niet altijd gemakkelijk zijn. Van de eerste tot de laatste ontmoeting verdienen ze mijn aandacht en interesse. Het zullen ook vermoeiende dagen worden door hoogteverschillen, jetlag, andere taal en eten. Daar zal ik mij over heen moeten zetten. Dan is het fijn dat je niet alleen gaat, maar samen met een groep. Samen gaan we een unieke ervaring tegemoet!

  • 13 September 2015 - 21:52

    Natasja :

    Wat een mooi verslag. En pittige onderwerpen om over na te denken zo. Fijn dat daar in deze groep genoeg ruimte voor was.

  • 14 September 2015 - 21:16

    Cor En Nel:

    Een open verslag, ik denk dat wij er allemaal iets van opsteken. Het is geen vrijblijvende reis, het doet iets met je. Door hun directe manier van vragen stellen komen deze mensen tot de kern, wie ben jij nou echt ? Confronterend maar ook bevrijdend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Welkom op mijn weblog! Hier kun je alles lezen over mijn reis naar Colombia. Ik ga met een groepsreis van Kerk in Actie mee. Ik hoop een beter beeld te krijgen van het ontwikkelingswerk wat Kerk in Actie daar doet en iets voor de mensen daar te kunnen betekenen.

Actief sinds 26 Juli 2015
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 7172

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Colombia

Landen bezocht: