Esperanza - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu Esperanza - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu

Esperanza

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

15 Oktober 2015 | Colombia, Bogota

Na een lange reis, zijn we gisteren om een uur of 10 s'avonds lokale tijd aangekomen bij ons hotel in Bogota. Oftewel 4 uur in de morgen Nederlandse tijd. Ruim een uur later dan gepland omdat er in het vliegtuig van Panama naar Bogota iemand in het verkeerde vliegtuig was gestapt. Maar verder een voorspoedige vlucht gehad. Veel gratis drankjes en snacks aan boord van een groot KLM vliegtuig,, echt lux. Ook douanecontole verliep probleemloos. Het meest lastige was nog om het Spaanse formulier in te vullen. Gelukkig heb je dan reisleiding die helpt met het invullen. Eerste indruk van Bogota is dat het een drukke en grote stad is. Je voelt je dan klein. Maar belangrijk om te vermelden ik voel me veilig. Alleen bij de douane heb ik militairen gezien. Inge, lady en Diego stonden op ons te wachten op het vliegveld. Ze zijn vertegenwoordigers van de drie projecten die we gaan bezoeken. Ze werken al samen maar gebruiken ons bezoek ook om elkaar beter te leren kennen door ook mee te gaan naar elkaars projecten en zo van elkaar te leren.

Na een goede nachtrust en ontbijt (diverse broodjes met roerbak ei en jam, vers fruit en jus d' orange en koffie of thee) gingen we lopend naar het kantoor van Mencoldes. Een organisatie met 15 professionele medewerkers, vooral jonge vrouwen en een paar jonge mannen met een verschillende achtergrond en natuurlijk ook de nodige vrijwilligers. Elk project dat we gaan bezoeken heeft een woord als thema gekozen. Esperanzo = hoop is de inspratiebron van deze organisatie en het thema van de komende twee dagen. Voordat de organisatie een presentatie geeft over haar projecten beginnen we met een bezinningsmoment. Wat roept het woord hoop bij je op. De Colombianen hebben direct een antwoord klaar en delen dat zonder schroom met ons. We zingen samen een lied en al kan ik alleen het refrein meezingen (iets met halleluja) en meeklappen het schept een band. We lezen de gelijkenis uit de bijbel over het mosterdzaadje dat uit groeit tot een grote boom. Een mooi beeld. De problemen van deze mensen die gevlucht zijn voor geweld, mensen met drugsproblemen, huiselijk geweld zijn niet zomaar op te lossen. Dat vergt tijd, maar door te luisteren naar hun verhalen en de mensen te helpen krijgen ze hoop op een betere toekomst. Een toekomst zonder geweld en met genoeg om in de dagelijkse behoefte te voorzien. Een euro per dag is voor de mensen hier al voldoende! Maar ook wij kunnen groeien als mens. De medewerkers hebben zich goed voorbereid op onze komst en vertellen over de diverse projecten die ze doen voor families met name hier in Bogata, Soacha en Ibaque. Ze maken het interactief met een bingospel en we verplaatsen ons in de mensen door hun verhaal in het Nederlands te mogen voorlezen. Het werk van Mencoldes begint bij noodhulp en gaat dan verder met het geven van o.a. vaardigheidstrainingen zodat mensen zelf aan de slag kunnen als werknemer of als ondernemer. Er wordt startkapitaal in natura gegeven en microkredieten gegeven aan bestaande ondernemingen die aan de criteria voldoen. Welke? Daar laten ze ons via casussen achterkomen. Onderscheidend vermogen tov banken en andere partijen zijn niet alleen de lage rentes maar vooral ondersteuning bij administratie, ondernemingsplan etc. De ondernemingen zijn lid van een groep die verantwoordelijkheid heeft en elkaar ondersteund. We sluiten de ochtend af met het maken van puzzels. Het zijn platen die door vrouwen zijn uitgekozen en bewerkt en hun verhaal vertellen over geweld maar ook van hoop. Vrouwen die aan vrede werken en hoop geven voor de toekomst. We krijgen een t shirt en een boekje mee. Het is onmogelijk om alles wat Mencoldes doet voot de arme mensen na te vertellen,.maar we hebben een goede basis gekregen voor het vervolg van de reis. De rest van de dag hebben we vrij om uit te rusten van heenreis. Maar voor dat we naar het hotel terug gaan eten we nog wat in een restaurantje. Een soort groentesoep met aardappel en banaan. Als hoofdgerecht heb ik rundvlees met paddestoelen saus op met frietjes, rijst en een salade met o.a. advocado. Een klein toetje en koffie als afsluiting.

• 16 Oktober 2015 - 08:05

Natasja :

Wat een mooie dag en verslag. Het eten klinkt best lekker! Succes daar!

• 16 Oktober 2015 - 11:48

Tante Gerda:

Hoi Hanneke,
    Wat een enerverende dag. Haal er de positieve energie uit zodat je er de volgende dag weer tegen kunt.
    groetjes van tante Gerda.

• 17 Oktober 2015 - 22:53

Nel Blom:

Hallo Hanneke,

Wat fijn dat we zo`n goed beeld krijgen hoe jouw dag eruit ziet. Hoop geeft energie, moed en doorzettingsvermogen. Deze mensen verlangen naar vrede, een beter leven en genoeg om van te leven, daar gaan ze voor. Maar ze leven niet oppervlakkig, ze zoeken ook naar verdieping.

Liefs, Cor en Nel.