Op weg naar vrede - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu Op weg naar vrede - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu

Op weg naar vrede

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 Oktober 2015 | Colombia, Bogota

Na een heerlijke koude douche in Barrancabermeja en een relaxte avond met een Colombiaanse pizza vliegen we de volgende ochtend terug naar Bogota. Ongeveer een uur vliegen. We hebben het vliegtuig bijna voor ons alleen. De reis verloopt voorspoedig. Na de lunch hebben we even een momentje voor onszelf en dan gaan we op bezoek bij de vrouwen van Gempaz. De vrouwen staan buiten om ons welkom te heten. Ze stralen kracht uit. Deze vrouwen werken aan vrede door met vrouwen de dialoog aan te gaan. Het is een oecumenische organisatie. Katholieken, protestanten en doopsgezinden werken hier samen. Een bewuste keuze. De bijbel roept op tot vrede en naastenliefde. De oorlog in Colombia is verweven met religie. De protestantse kerken worden als links gezien en de katholieken als rechts. Ze staan tegenover elkaar in het conflict. Hier is ongeveer 85% van de bevolking Christen. In alle gewapende groepen zijn derhalve Christenen. Er wordt gewerkt met slachtoffers en daders. Gaat dat samen? Ja, deze vrouwen bewijzen dat. De praktijk is niet zwart wit. De daders zijn vaak ook slachtoffer van het systeem. Kinderen zijn in het verleden gerecruteerd voor geweldadige groepen, meedoen zorgt voor inkomen en status. Doen ze niet mee dan worden ze bedreigd.
De vrouwen komen in groepjes bij elkaar en gaan aan de hand van de bijbel met elkaar in gesprek. Ze lezen een verhaal over verzoening en gaan dan met vragen aan de slag. Welk geweld zie je in het verhaal en welke herinnering roept het op. Ook wordt er stilgestaan bij de rol van de vrouw in het bijbelverhaal. De vrouw is dan wel de spil in het gezin, deze rol hebben ze hier niet. Ze zijn vaak slachtoffer van huiselijk geweld door hun man die betrokken is bij geweld en drugs. De deelnemende vrouwen worden zo bewust gemaakt van rol en rechten. Ik ben onder de indruk van deze vrouwen die dit baanbrekend werk doen. Er is echter nog een lange weg te gaan.
Dan wordt het tijd voor het avondeten. We eten samen met medewerkers van het project Geloven in Verzoening. Bij dit project werken verschillende partijen samen. Mencoldes, het seminarie en JustaPaz dragen dit project. Inge Landman ondersteunt hun door hun toe te rusten en gemeenschappen zoals El Garzal te bezoeken waarin bijbelstudies worden gedaan met Contextueel bijbel lezen: Het lezen van de bijbel en deze vertalen naar de huidige realiteit. Zouden we zo hier in Nederland de bijbel dichter bij de mensen kunnen brengen? Er zijn plannen voor de uitwisseling van contextueel bijbel lezen met 15 kerken in Nederland. Hopelijk krijgt deze waardevolle manier van het delen van geloof een vervolg en kunnen we van elkaar leren!