Teken van hoop - Reisverslag uit Barrancabermeja, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu Teken van hoop - Reisverslag uit Barrancabermeja, Colombia van Hanneke Blom - WaarBenJij.nu

Teken van hoop

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

18 Oktober 2015 | Colombia, Barrancabermeja

Het is zonnig en heet als we het vliegtuig uitstapen. De hitte was aangekondigd en is het klimaat hIer, maar nu nog ervaren en accepteren. We zijn vandaag naar Barrancabermeja gereisd. Vanuit hier gaan we ons verdiepen in het project Geloven in verzoening.

Gisteren zijn we naar Soacha geweest. Een voorstad van Bogota of moet ik zeggen een sloppenwijk met 6 zones. Zone 4 en 6 zijn het gevaarlijkst. Daar zijn geweldadigheden groepen actief. Wij gaan naar zone 4. We rijden op een onverhard pad naar boven. Met horten en stoten. Lang niet alle bussen willen deze wijk in. We stoppen bij een winkel wat overloopt 8n een slaapkamer. Een winkel die klein begonnen is en uitgegroeid is tot wat het nu is. Met behulp van ondersteuning van Mencoldes. Ook haar dochter volgt workshops bij Mencoldes. Er wordt gedanst maar ook serieuze thema s zoals sexualiteit komen aanbod. Een bittere noodzaak in deze wijk waarin kinderen op jonge leeftijd worden misbruikt, HIV een groot probleem is en veel tienermoederrs zijn. Het is de harde realiteit die achter het gezicht van deze vriendelijke en gastvrije mensen schuil gaat. We hebben daar geen wapens gezien en geen onveilige situaties meegemaaakt. Maar kinderen die de vuiliniszak leeg gooien om deze te hergebruiken en een graffiti spuiter die niet herkenbaar op de foto wil zijn veelzeggend. Maar er waren ook mooie inspirerende momenten met een pastor die in de gemeenschap woont en werkt en zijn geld verdiend met de verkoop van sojamelk. Hij brdngt pastorale bezoeken aan inhëemsse zwarte bevolking die hier achtergesteld leven. Hij wil niet afhankelijk zijn van giften maar in de samenleving staan. Zo zijn er nog meer mooie voorbeelden van vrouwen die de handen uit de mouwen steken en een voorbeeld zijn voor de gemeenschap. De tijd om er meer over te schrijven ontbreekt nu. We gaan verder met onze reis net als pelgrims. Hoe leef je verder na geweld? Hoe kom je tot verzoening. Uitdagende stappen waarover wij de komende dagen meer mogen horen. Een mooi programma ligt voor ons. De hitte en muggen nemen we voor lief. We gaan het "echte" Colombia ontdekken!

• 18 Oktober 2015 - 20:50

Freek En Gerrie:

Dag Hanneke
    Wat een mooie verslagen mogen we van je lezen. Dat het een bijzondere reis is is wel heel duidelijk. We wensen je nog een hele goede fijne en inspirerende tijd toe.
    We kijken uit naar de volgende verslagen.
    Lieve groet Freek en Gerrie

• 19 Oktober 2015 - 09:11

Natasja :

Wat bijzonder in deze wijk een kijkje te nemen. Succes met de muggen!

• 19 Oktober 2015 - 11:34

Henrike:

bijzonder om zo een beetje met je mee te reizen ..
    succes met de muggen en de hitte!